فرشته متقی: حضور چاپ دستی و هنر کاغذسازی در جشنواره تجسمی فجر در معرفی این هنر تاثیرگذار است بازگشت Back
فرشته متقی:
 
حضور چاپ دستی و هنر کاغذسازی در جشنواره تجسمی فجر  در معرفی این هنر تاثیرگذار است
 
هنرمند فعال در حوزه چاپ دستی گفت: حضور چاپ دستی و هنر کاغذسازی در جشنواره فجر میتواند در معرفی بیشتر این هنرها تاثیرگذار باشد.
 
به گزارش روابط عمومی سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، فرشته متقی هنرمندی که به مدت دو روز در بخش چاپ دستی جشنواره، هنر کاغذسازی را به علاقه مندان آموزش میداد درباره استقبال از این کارگاه ها گفت: تعداد شرکت کنندگان و تنوع فعالیت آنان بسیار زیاد بود.
 
وی افزود: کاغذسازی بسیار گسترده است اما از آنجایی که کارگاه زیر مجموعه چاپ دستی بود من سعی کردم ساخت کاغذهایی را آموزش دهم که در حیطه چاپ دستی هستند و خوشنویسان و نگارگران هم از این مطالب بسیار استقبال کردند.
 
این هنرمند در توضیح کاربرد کاغذهای دستی تشریح کرد: این کاغذها در مجسمه های بزرگ و  کلاژ قابل استفاده است، همچنین میتواند با همه رشته های هنری میکس شود. از سال ۱۹۸۶ میلادی انجمن بین المللی مخصوص هنرمندان کاغذساز تشکیل شده اما در کشور ایران هنر جوانی است.
 
وی با بیان اینکه کاغذ دست ساز نسبت به کاغذ صنعتی باارزش تر، مرغوب تر، زیباتر و لوکس تر است ادامه داد: با تکنیک دست ساز میتوانید کاغذ را در هر فرم و رنگ دلخواه دربیاورید، از طرفی خیلی از کلکسیونرها، آن دسته از کارهای چاپی که روی کاغذ دست ساز باشد را میخرند. همچنین در خارج از کشور در موزه های چاپ، یک بخش به paper اختصاص دارد.
 
متقی با اشاره به تحصیل خود در این رشته در آلمان اظهار کرد: این هنر مانند دیگر هنرها طرفداران خودش را دارد. من عضو هیات علمی دانشگاه گیلان هستم و این هنر را به صورت یک درس اختیاری در آن دانشگاه ارائه کرده ایم. همچنین بسیاری از دانشجویان من از کشورهای خارجی هستند و تعدادی از هنرجویان هم پایان نامه شان را با این موضوع ارائه کردند.
 
 وی در پایان خاطر نشان کرد: حضور چاپ دستی و هنر کاغذسازی در جشنواره فجر میتواند در معرفی بیشتر این هنرها تاثیرگذار باشد.
 
گفتنی است، امروز و فردا 29 و 30 بهمن کارگاهی با حضور احمد وکیلی با عنوان چاپ خلاق در موسسه صبا برپاست.
تاریخ خبر:  1399/11/29