داریوش جلیلیان: حضور پر رنگ جوانان در رشته نگاری جشنواره تجسمی فجر بازگشت Back
داریوش جلیلیان:
 
حضور پر رنگ جوانان در رشته نگاری جشنواره تجسمی فجر
 
عضو شورای داوران سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: از این جهت که جوانان به سمت رشته نگارگری جذب می شوند اینکه دانشگاه ها در این حوزه فعال شده اند خوب است. کلا کمیت حضور جوان ها در جشنواره خوب بود و 70 درصد آثار متعلق به جوانان است.
 
داریوش جلیلیان که با همراهی عبداله محرمی و امیر طهماسبی داوری بخش نگارگری سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر را به عهده داشتند در خصوص کمیت آثار حضور یافته در بخش نگارگری این دوره از جشنواره گفت: به دلیل اینکه فرهنگسراها در حوزه آموزش نگارگری فعال شده اند و در دانشگاه ها رشته نگارگری تدریس می شود شاهد حضور پر رنگ جوان ها و دانشجویان در این دوره از جشنواره بودیم. از این جهت که جوانان به سمت رشته نگارگری جذب می شوند اینکه دانشگاه ها در این حوزه فعال شده اند خوب است. کلا کمیت حضور جوان ها در جشنواره خوب بود و 70 درصد آثار متعلق به جوانان است.
 
وی ادامه داد: البته به گمانم نقدی جدی به آموزش و سیستم آموزشی در این رشته وارد است و کمتر شاهد آموزش اصولی هستیم و بر کلاس های بیرون هم نظارتی نیست. شاید هر کس کمی در این رشته فعالیت کرده است شروع به تدریس می کند و بیشتر هم روش خودش را تدریس می کند تا روش کلاسیک را و در همین راستا باید نظارت ها جدی شود.
 
این عضو شورای داوری سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در خصوص ملاک های داوری این دوره از جشنواره بیان کرد: من وقت داوری سلیقه و گرایش شخصی خودم را در نظر نمی گیرم و در بخش های طراحی، رنگ گذاری، ساخت و ساز و موضوع به کارها امتیاز می دهم و بیشترین امتیاز را به بخش طراحی می دهم.
 
وی ادامه داد: هر روشی اگر این چهار موضوعی که گفتم را اصولی رعایت کند قابل قبول است.
 
جلیلیان در خصوص برگزاری جشنواره تجسمی فجر و تاثیر آن بر رشد هنرهای تجسمی خصوصا در این سال کرونایی گفت: من جشنواره را همینطور منفک شده می پسندم یعنی رشته ها تفکیک باشد. اینطور همه رشته ها امکان دیده شدن دارند. البته برای داوری کار ما سخت بود چون یکی از آسیب شناسی های این جشنواره در رشته هایی مثل خوشنویسی و نگارگری است که تعداد گرایش های زیادی دارد. ما حقیقتا سخت می توانیم بین یک کار بسیار خوب تشعیر و یک کار بسیار خوب گل و مرغ تفاوتی قائل شویم اما به حکم جشنواره باید به یک کار جایزه بدهیم  و از یک کار تقدیر شود. امیدوارم در دوره های بعد این مساله حل شود. در این صورت پیشکسوتان هم تمایل بیشتری به حضور پیدا می کنند.
 
وی همچنین اظهار کرد: جشنواره تجسمی فجر انصافا در این شرایط بسیار خوب برگزار شده است و من فکر نمی کردم که بتوان به صورت حضوری جشنواره را برگزار کرد اما با رعایت پروتکل ها این اتفاق افتاد. همین باعث ایجاد یک روحیه در هنرمندان می شود.
 
جلیلیان در پایان با اشاره به اینکه در این سال ها شاهد رشد کیفیت و خلاقیت جدی در رشته نگارگری نبوده ایم نیز گفت: آسیب شناسی اصلی این موضوع را همانطور که گفتم تدریس های کم کیفیت و نبود اصول درست تدریس می دانم. شاید 20 سالی است شاهد یک جهش جدی در این رشته نیستیم. البته در گرایش تذهیب چون جشنواره های مختلفی برگزار می شود و سفارش ها زیادتر است رشد داشته ایم. اما عدم برگزاری مرتب بی ینال ها و افت آموزش و عدم حمایت مالی از هنرمندان این رشته باعث شده آن رشدی را که باید نبینیم.
 
سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تا 30 بهمن ماه به کار خود ادامه می دهد و ‏بازدید ‏از ‏نمایشگاه این جشنواره به ‏صورت حضوری با رعایت پروتکل هااز ساعت 10 ‏تا 18 هر ‏روز و ‏همچنین مجازی در دسترس است.‏
 
 
تاریخ خبر:  1399/11/25